Skip to content

Näin yhtenäistät sisältösi tarinaksi – hyvän sisällönhallinnan esimerkkinä Retkipaikka.fi

Lataa nyt ilmainen monikanavaisen sisällönhallinnan opas, joka auttaa sinua analysoimaan organisaatiosi tarpeen sisällönhallinnan ratkaisulle ja laatimaan sisällönhallinnalle business casen.

Lataa nyt

Ilman sisällönhallintaa digitaaliset sisällöt ovat vain liuta yksittäisiä artikkeleita, kuvia tai videoita. Pirstaloituneella sisältökokemuksella on vaikea saavuttaa tuloksia myynnissä ja markkinoinnissa, kun taas hyvällä sisällönhallinnalla rakennat sisällöistäsi yhtenäisiä tarinoita ja luot monipuolisia polkuja sisältöjesi äärelle. Laadukkaasta sisällönhallinnasta oivallinen esimerkki on retkeilyn ja Suomen luonnon ilmiöksi nostanut Retkipaikka.

Kansainvälisillä markkinoilla riittää esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat valjastaneet hyvän digitaalisen sisällön markkinoinnin ja myynnin ajuriksi. Mutta mikä on Suomen tilanne? Tein asiasta tiedustelun Internetin parviälylle ja rajasin kyselyä pienemmän budjetin toimijoihin.

Vastauksista ymmärsin, että suuren maailman esimerkit olivat johdattaneet minua hiukan harhaan. Sisältömarkkinointi tai sisältövetoisesti digitaalisen liiketoiminnan luominen ei olekaan “rahalla saa ja hevosella pääsee” -peliä, vaan menestystekijöistä ainakin osa on sellaisia, mitä rahalla ei voi ostaa.

Valitsin ehdotuksista tarkasteluun Retkipaikka-palvelun, koska luontoliikunnasta on tullut viime aikoina hitti ja samalla suomalaisen luonnon arvostus on lähtenyt uuteen nousuun. Itse olen huomannut tämän ilmiön sosiaalisen median uutisvirrastani; yllättävän moni ystäväni harrastaa retkeilyä ja vielä useampi on innostunut siitä hiljattain. Myös perinteinen media käsittelee aihetta kattavasti ja usein.

Päätin ottaa yhteyttä Retkipaikan perustajaan ja toimitusjohtajaan Antti Huttuseen.

Retkipaikka.fi:n etusivu tammikuussa 2018.

Retkipaikka ei ole vain digitaalinen media vaan kokonainen sisältökonsepti

Huttusen haastattelun jälkeen ällistyin. Retkipaikka ei ainoastaan ole digitaalinen media, vaan sen ympärille on rakennettu kokonainen suomalaista luontoa ja retkeilyharrastusta syleilevä konsepti ja yhteisö.

Retkipaikka perustettiin vuonna 2012, kun intohimoinen luontoharrastaja ja valokuvaaja Antti Huttunen alkoi keskittää hajallaan ollutta retkeilysisältöä yhdelle sivustolle. Aluksi palvelu olikin lähinnä blogi.

Tänä päivänä Retkipaikka on myös matkailuun liittyvää palveluliiketoimintaa sekä verkkokauppa, joka on edistänyt suomalaisen elämysmatkailuliiketoiminnan digitalisoitumista. Sisältöä palveluun tuottaa yli 60 alan innokasta ammattilaista ja harrastajaa.

Retkipaikka on myös matkailuun liittyvää palveluliiketoimintaa sekä verkkokauppa, joka on edistänyt suomalaisen elämysmatkailuliiketoiminnan digitalisoitumista.

Hyvän sisällönhallinnan perustana rakenteinen sisältö ja paikannustiedot – heti alusta alkaen

Kaikki alkoi siis sisällöstä, mutta myös hyvästä sisällönhallinnasta. Huttunen kertoo, että alusta pitäen sisältö luotiin rakenteiseksi ja esimerkiksi paikannustiedot lisättiin metatietona jokaiseen artikkeliin.

Kun sisältömassat kasvoivat, oli mahdollista rakentaa palvelu, jossa sisältöä voi hakea kartalle ja luokitella retkikohteita helposti maakunnittain. Rajapintojen avulla Retkipaikka on hyödyntänyt sivustollaan myös muiden tuottamaa avointa dataa.

Koska retkikohteet on lisäksi luokiteltu tyypeittäin, Retkipaikan lukijoilla on monipuolisia tapoja etsiä itseään kiinnostavia kohteita, sisältöjä ja niihin liittyviä palveluita.

Retkipaikan Kohteet kartalla -hakutoiminto.

Retkipaikkaa rakennettaessa on siis paitsi tehty perusta kerralla kuntoon myös katsottu sopivasti tulevaisuuteen. Laadukas sisältö ei ole vain kokoelma artikkeleita, vaan hyvän metatiedon avulla niistä voidaan luoda erilaisia sisältökokonaisuuksia ja rakentaa samalla loistavaa digitaalista käyttäjäkokemusta.

Hyvällä sisällönhallinnalla sisältöä voi uudelleenkäyttää ja siitä voi rakentaa monenlaisia sisältökokemuksia.

Sisällön esittämisen ja tarjoilun lisäksi metatietoja hyödynnetään, kun sivustolla kuratoidaan yhtenäiseen elämykselliseen kokonaisuuteen myös myytäviä kolmansien osapuolien tarjoamia luontopalveluita. Verkkokaupan tavoitteena on Huttusen mukaan lyhentää matkaa ostotapahtumaan.

Retkipaikka on myös todellinen kaikkikanavainen kokemus. Sivuston ja mobiilisovelluksen lisäksi retkisisällöistä on julkaistu kirja, ja Retkipaikka elää vahvasti Ylen tuottamassa Metsien kätkemä -tv-sarjassa. Kaikkikanavaisuus kertoo siitä, että yrityksen toiminnan ytimenä sisällöntuotanto skaalautuu moneksi. Hyvällä sisällönhallinnalla sisältöä voi uudelleenkäyttää ja siitä voi rakentaa monenlaisia sisältökokemuksia.

Hyvä sisällönhallinta vaatii kurinalaisuutta – ja paras sisältö syntyy sydän mukana

Loppujen lopuksi Retkipaikan hyvä sisällönhallinta perustuu melko yksinkertaisiin tekijöihin. Määrämuotoinen ja rakenteistettu sisältö hyvällä metatiedolla varustettuna on kaikkien saavutettavissa. Se vaatii kyllä näkemyksellisyyttä, mutta enimmäkseen niitä kuuluisia istumalihaksia sekä kurinalaisuutta. Tänä päivänä peruskauraa on myös tekninen ympäristö, jossa erilaiset sisältöjen esitystavat on mahdollista rakentaa joustavasti omaa tai muiden metatietoja hyödyntäen.

Retkipaikan tarina todistaa, että sisältö ja sen ammattimainen hallinta rakentavat parhaimmillaan uutta liiketoimintaa, kasvattavat kokonaista liiketoiminta-aluetta sekä luovat mukaansatempaavia ilmiöitä.

Rahalla ei kuitenkaan voi ostaa sitä intohimoa, jolla Retkipaikan henkilökunta sekä retkeilystä ja Suomen luonnosta innostunut yhteisö tutkivat kotimaisia retkeilykohteita ja luovat niistä visuaalisia ja innostavia tarinoita. Retkipaikka-yhteisön tuottama sisältö on korkealaatuista ja asettaa riman korkealle brändien tuottamalle sisällölle.

Kuten Retkipaikan tarina todistaa, sisältö ja sen ammattimainen hallinta rakentavat parhaimmillaan uutta liiketoimintaa, kasvattavat kokonaista liiketoiminta-aluetta sekä luovat mukaansatempaavia ilmiöitä.

Sisältö ja sisällönhallinta ovat siis todellisia digitaalisen liiketoiminnan kulmakiviä.