‹ Blogit

5.10.2017 11.16

Tehokas sähköpostimarkkinointi vaatii tarkkuutta

  • Asiakkuudenhallinta
  • Digitaaliset palvelut

Sähköpostimarkkinointi on yksi yleisimmistä tavoista kommunikoida asiakkaille esimerkiksi tarjouksista, erikoiskampanjoista ja uutuustuotteista. Käyn seuraavassa lyhyesti läpi, mikä voi mennä pieleen sinänsä yksinkertaisessa markkinaviestissä, ja neuvon, kuinka sen sijaan kannattaa toimia. Esimerkkinä toimii JD Sports, joka on erikoistunut muodikkaisiin urheiluvaatteisiin. Niitä se myy sekä myymälöissään ympäri Yhdistyneitä kuningaskuntia että verkkokaupassaan.

Sähköpostimarkkinoinnista tulee ensimmäisenä mieleen roskaposti. Siitä on kuitenkin päästy melko hyvin eroon postipalveluiden käyttämillä suodattimilla. Omaan Gmail-postilaatikkooni tulee lähinnä mainospostia, jota olen tilannut alennuskoodin tai muun edun takia. Näin on myös JD Sportsilta saapuneen markkinaviestin laita.

1. Viestin otsikko

Sain viestin perjantaina 11.8.2017. Siinä mainostettiin juuri varastoon saapunutta erikoiserää Adidaksen katulenkkareita.  Otsikosta löytyy parannettavaa.

🌑⚪ Just Dropped ⚪🌑 adidas Originals NMD R_1 Primeknit ‘Japan Pack’.

  • Se liian pitkä etenkin mobiililaitteisiin. Esimerkiksi iPhone SE katkaisee kolmannen sanan puolivälistä.
  • Tuotteen nimi on kirjoitettu väärin alaviivalla R_1.
  • Tehosteena on käytetty UTF8-erikoismerkkejä.
  • Selaimessa suurempana näkyvä musta ympyrä tehdään Google goomojilla.

Millainen on hyvä otsikko?

Otsikko on mainospostin tärkein osa. Suuri osa vastaanottajista päättää sen perusteella, avaako viestin vai ei. Vielä merkittävämpää on, että moni päättelee otsikosta, lisätäänkö lähettäjä roskapostilistalle. Hyvä otsikko on samalla kehote, ja sen tulisi kertoa, mitä viesti sisältää.

Samalla kun mietit otsikkoa, muista tarkastaa myös lähettäjän nimikenttä. Joskus niissä on organisaation alias tai teknistä tietoa, esimerkiksi noreply@example.com

2. Leipäteksti

Varsinainen viesti on tummanpuhuva kuva, joka toimii herätteenä eli call to action -linkkinä (CTA) verkkokaupan tuotesivulle (kuva 1). Kuva on visuaalisesti hieno ja vangitseva, mutta se skaalautuu liian pieneksi matkapuhelimessa. Esimerkiksi linkkinapin teksti ei ole enää luettavissa.

Kuva 1: Markkinaviestin runko

Kuva 1: Markkinaviestin runko

Näin teet sujuvan tekstin

Viestin pitäisi olla houkutteleva, helposti luettava ja skaalautua eri laitteisiin tai postiohjelmiin. Etenkin kehotelinkkien ja muiden tärkeiden elementtien pitää toimia myös pienellä näytöllä. Tee tekstistä helposti silmäiltävä: suosi listoja ja erottele avainsanat lihavoinnilla tai muilla tehosteilla.

Mieti tarkkaan, millä sävyllä puhuttelet vastaanottajaa. Joskus huumori toimii, mutta pysy silti asiassa. Persoonallinen viesti luetaan monta kertaa todennäköisemmin kuin kaikille lähtevä bulkkitavara. Vastaanottajan pitäisi tuntea itsensä tärkeäksi ja huolella valituksi.

3. Ohjaus tuotesivulle

CTA-linkissä on toinen, vielä pahempi virhe. Osoite sisältää CGI-parametreja, joilla ajetaan ilmeisesti seurantaan liittyvää ohjelmaa JD Sportsin päässä. Tämän jälkeen osoitepyyntöön lisätään asiakkaan profiiliin sopivat arvot ja selain avaa halutun sivun.

Valitsemani ’shop now’ -linkki sisälsi niin monimutkaisen uudelleenohjauksen, että JD Sportsin sivu teki pyyntöjä sinne ja tänne. Sivu jäi silmukkaan, josta seurasi 404-virheilmoitus, vaikka selaimen mukaan oltiin JD Sportsin etusivulla (kuva 2).

Kuva 2: Virheellinen uudelleenohjaus

Kuva 2: Virheellinen uudelleenohjaus

Kolme konstia uudelleenohjaukseen

Monimutkaisissa sivupyynnöissä on hyvä varautua siihen, ettei selaimen pyytämää sivua kyetä palvelemaan. Tällöin on paikallaan tehdä uudelleenohjaus sivuun, jonka osoite ei vaihdu, mutta jonka sisältö on kyllin lähellä alun perin haettua.

  1. HTML koodin lisätty Meta Refresh, joka tietyn ajan jälkeen tekee selaimelle uuden latauspyynnön haluttuun osoitteeseen.
  2. JavaScriptillä tehty ohjaus, jossa window.location.assign -arvolla määritetään uusi kohde. Lähes kaikki selaimet tukevat tätä.
  3. Palvelimen päässä tehty uudelleenohjaus.

4. Viestin loppuosa

Pääviestin jälkeen esiteltiin muita samanlaisia tuotteita. Tämä on hyvä keino laajentaa osumatarkkuutta. Lopuksi listattiin niin sanotut pysyvät linkit, kuten yrityksen osoite ja sosiaalisen median kanavat. Jälkimmäiset lienee lisätty tavan vuoksi, sillä JD Sports ei ole tehnyt yhtä ainoaa viestiä esimerkiksi Twitteriin (kuva 3). Sama pätee yrityksen Instagram-sivuun.

Kuva 3: Sosiaalisen median linkit

Kuva 3: Sosiaalisen median linkit

Ole läsnä sosiaalisessa mediassa

Yksikään sosiaalisen median kanava ei ole pakollinen eikä edes suotava, ellei yritys ole niissä aidosti läsnä. Some vaatii suunnittelua, resursseja ja jatkuvaa kehittämistä. Älä mene mukaan pöhinään, jollet tee sitä täysillä.

5. Seuranta

Sain parin päivän päästä JD Sportsilta uuden viestin, jossa tiedusteltiin: Checking out adidas Originals NMD R1 Primeknit? Yritys oli aivan oikein tallentanut vierailustani oleelliset seurantatiedot, muun muassa huomannut minun selailleen nimenomaan mustaksi värjättyjen tossujen tuotesivua. Valkoisiin tennareihin ei ollut enää kuvalinkkiä.

Seurantaviesti on hyvä keino pitää siima kireällä, mutta tässä tapauksessa lopputulos jäi laihaksi. Avasin linkin vain huomatakseni, että tuotetta ei ole varastossa. Kaikki koot myyty loppuun. Kampanja on joko ollut erittäin onnistunut tai kysyntään ei varauduttu.

Analysoi ja paranna

Sähköpostimarkkinoinnin seuranta on teknisesti samanlaista kuin yrityksen verkkosivun analytiikka. Asenna seurantapikseli ja mittaa. Kuinka moni on avannut viestin? Miten pitkään se on ollut auki? Millä päätelaitteilla tai postiohjelmilla sitä luettiin eniten? Ketkä eivät lukeneet postiasi? Toimiko vaihtoehtoinen otsikko, teksti tai tarjous paremmin?

6. Lopuksi

Sähköposti on edelleen tehokas mainosväline, kunhan kampanja toteutetaan huolella. Mieti, mikä on kampanjan tavoite. Ketkä kuuluvat kohderyhmään? Luonnostele sisältö ensin ilman kuvitusta ja muita tehosteita. Suunnittele mittaaminen ja määritä keskeiset tunnusluvut. Pitäydy mahdollisimman yksinkertaisessa ja yleispätevässä tekniikassa. Testaa riittävän vaihtelevassa ympäristössä ja tee tarvittavat muutokset. Testaa uudestaan. Vasta tämän jälkeen kampanja on valmis julkaistavaksi. Valitse sopiva ajankohta ja anna palaa.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Katso profiilini

Pidätkö lukemastasi? Tilaa blogitekstimme meiliisi.