‹ Blogit

5.11.2020 13.27

Mitä uutta web-analytiikassa? Google Analytics 4.0 ja Microsoft Clarity

  • Verkkopalveluiden kehitys

Tuleeko web-analytiikan perusta muuttumaan, kun isot toimijat tuovat uusia työkaluja kaikkien saataville?

Google on tekemässä merkittävää uudistusta analytiikkatuotteeseensa Google Analytics 4.0:n myötä ja Microsoft on juuri julkaissut aivan uuden Clarity-nimisen analytiikkavälineen. Perinteisen web-mittauksen mittareina olleet sivunäytöt, liikenteen lähteet ja satunnaisesti tunnistetut palaavat käyttäjät voivat jäädä sivuosaan, kun uusilla välineillä päästään paremmin pureutumaan yksittäiseen käyttäjään, käyttäjäkokemukseen ja käynnin kulkuun.

Tässä joitain ensivaikutelmia näistä uusista työvälineistä asennettuani ne omalle testisivulleni. Seuraavaksi tarkoituksena on laittaa nämä rullaamaan yrityksemme sivustolle, ja mikäli näistä löytyy lisää kerrottavaa, kirjoitan seurantajutun tähän tekstiin.

Google Analytics 4.0

Google Analytics on ollut sekä yksittäisten nettisivujen että suurten yritysten aktiivisesti käyttämä analytiikkatyökalu sekä ilmaisversiona että maksullisena Analytics 360 -versiona. Näihin laajassa käytössä oleviin analytiikan välineisiin on kyllä rakennettu monia seurantatapoja yksittäisiin käyttäjiin tai käyttäjäpolkuihin liittyen, mutta lokakuussa 2020 julkistettu päivitys versioon 4.0 tarjoaa täysin uusia tapoja käyttäjäymmärryksen parantamiseksi.

Google siirtyy nyt merkittävästi käyttäjäkeskeisempään lähestymistapaan ja – eikä yllättävästi – painopisteenä on myös mainonnan kohdentaminen ja tulokset. Uusi verkkopalvelu (”property”) määrittyy automaattisesti ”Web+App”-muotoiseksi, eli sitä on tarkoitus käyttää sekä nettisivuilla että sovelluksissa. Tämän tavoitteena on tunnistaa paremmin niitä käyttäjiä, jotka käyttävät palveluasi useilla eri laitteilla. Uusien mittareiden myötä tarjolle tulee myös täysin uusia raporttipohjia. Google lupaa, että uudet koneoppimiseen perustuvat analyysimallit voivat tarjota entistä parempaa ja tarkempaa tietoa siitä, mitä sivuillasi tapahtuu.

Jos et erikseen kytke sitä pois päältä, uusi seuranta mittaa skrollausta, ulkoisia linkkejä, sisäistä hakua, videon käyttöä ja tiedostojen latauksia. Näitä kaikkia on ollut mahdollista seurata aiemminkin erillisillä konfiguroinneilla tai tapahtumaseurannoilla, mutta nyt GA mittaa näitä automaattisesti. Analytics 360 -asiakkaille v4.0 on toistaiseksi vielä beta-vaiheessa. Tulee olemaan erittäin mielenkiintoista nähdä, miten tämä uudistushanke etenee, vaikka tällä hetkellä käyttöliittymässä ja datan laadussa onkin joitain ongelmia. Kaikki GA:n uudet ominaisuudet luodaan tähän uuteen versioon, joten todennäköisesti jossain vaiheessa näemme kahden version yhdistymisen tai yliheiton, jossa vanha lakkaa toimimasta.

Google Analytics 4.0

Microsoft Clarity

Microsoft on juuri julkaissut täysin uuden analytiikkatyökalun ja sen saa otettua käyttöön varsin vaivattomasti mille vain nettisivustolle. Ensikokemukseni on, että tuote todella haluaa olla nimensä mukaisesti mahdollisimman selkeä; käyttöliittymä on pelkistetty ja yksinkertaistettu näkymä sivustoon. Vertailu Google Analyticsiin ei ole mielekästä, koska GA:ta on kehitetty 15 vuoden ajan ja sinne on kertynyt erittäin laaja valikoima erilaisia toiminnallisuuksia. Clarity pärjää nyt ainakin alkuun vähemmällä ja varsinaiset kilpailijat lienevätkin Google Analyticsin sijaan esim. Hotjar ja vastaavanlaiset palvelut, sillä Clarity tuottaa sessiotallenteita ja klikkausten lämpökarttoja (heatmap) käytöstä.
Nopealla kokeilulla vaikuttaa siltä, että vaikka dataa pääseekin helposti kerryttämään, niin tuote on vielä keskeneräinen. Sain kyllä joitain sessiotallenteita näkyviin, mutta niistä oli jostain syystä jäänyt tyylitiedostot (CSS) tallentumatta. Muotoilematon html-sivu Times New Roman -fontilla pohjana ei vakuuttanut. Lisäksi lämpökartat jäivät ainakin tässä vaiheessa puuttumaan joko teknisen häiriön tai sivuston pienen käyttömäärän johdosta.

Microsoft Clarity

Mitä seuraavaksi?

Suosittelen, että otat kokeiluun ja alat kerryttämään dataa näihin uusiin työkaluihin, vaikka molemmat tuotteet ovatkin jossain määrin keskeneräisiä. Nykyisen analytiikkajärjestelmän korvaajaksi kummastakaan ei vielä ole, mutta ei pitäisi olla estettä ajaa vaikka molempia nykyisen analytiikan rinnalla kokeilun vuoksi. Nyt viimeistään on hyvä hetki implementoida tag manager, jonka avulla voit hallita näiden ja muiden tägien asettumista verkkopalveluusi ja tarvittaessa tehdä muutoksia vaikka sivukohtaisesti.
Kannattaa myös ajaa jonkinlainen nopeustesti (esim. Google Page Speed) sivustolla ennen ja jälkeen muutosten, jotta pystyy seuraamaan, onko näiden lisäyksellä vaikutusta saitin nopeuteen.

Joitain varoituksen sanoja: vaikka molemmat toimijat lupaavat olla tosi tarkkana henkilökohtaisten tietojen käsittelyssä (personally identifiable data, PII), ne myös sälyttävät vastuun sille, joka tägityksen lisää saitilleen. Joten, jos sinulla on sivuja joissa on selkeästi PII-tietoja, sinun tulee varmistaa, ettei mitään arkaluontoista tietoa tallennu analytiikkatyökaluun. Jos siis ylläpidät esim. tilaussivua tai ”oma profiili” sivua, jossa on pankkikortti- tai henkilötietoa niin tarkasta ensin testisivulla, miten tiedot kulkeutuvat eteenpäin.

Jos haluat kuulla lisää näistä työkaluista ja keskustella kokemuksista, niin ota ihmeessä yhteyttä.

Talent Base tarjoaa datalähtöistä osaamista verkkokaupan ja -palveluiden tuottavuuden, automaation ja asiakaskokemuksen parantamiseen.


Pidätkö lukemastasi? Tilaa blogitekstimme meiliisi.