‹ Blogit

5.9.2019 11.20

Sisällönhallinnan termit tutuiksi – koostimme sanaston, jonka avulla otat alan käsitteet haltuun

  • Sisällönhallinta

Jos et malta odottaa, hyppää tästä suoraan sanastoon >>

Sisältöstrategia? Monikanavaisuus? Headless? DAM? Digitaaliseen sisältöön, sen hallintaan ja sisällön hyödyntämiseen digitaalisessa liiketoiminnassa sisältyy paljon termistöä, joka voi tuntua vieraalta tai aueta hitaasti.

Vaikka hyvän sisällön merkki on, ettei alan jargonilla ja ammattisanastolla kikkailla tarpeettomasti, alan termistön omaksumalla puhe sisällönhallinnasta aukeaa uudella tavalla. Siksi päätimme kerätä Talent Basella alan sanaston yhteen paikkaan ja esittää sen helposti omaksuttavassa muodossa. Sanasto sopii itseopiskeluun kaikille, jotka ovat tavalla tai toisella tekemisissä digitaalisten sisältöjen ja niiden hyödyntämisen kanssa.

Sisällönhallinnan sanaston tarkoitus

Sanaston tarkoituksena ei ole antaa tieteellisen tarkkaa määritelmää kaikista käsitteistä, vaan auttaa ymmärtämään, mistä asioissa on kyse sisällönhallinnan ja digitaalisen liiketoiminnan näkökulmasta. Termit sanastoon on ryhmitelty teemoittain ja teemojen sisällä tärkeysjärjestykseen.

Esittelemme termeistä sekä englannin- että suomenkielisen version mahdollisuuksien mukaan. Ammattitermien käännöksistä on toki usein lukuisia mielipiteitä, ja toisinaan englanninkielinen termi on vakiintunut jo niin laajasti käyttöön, ettei sitä ole mielekästä kääntää suomeksi. Tällöin käytämme vain englanninkielistä termiä.

Sanasto on pääosin johtavien konsulttiemme Tuija Riekkisen ja Mikko Mustakallion käsialaa, ja termistön tarkistamiseen ovat osallistuneet monet asiantuntijamme.

Riittikö jo taustoitus? Eipä sitten muuta kuin klikkaa sisällönhallinnan sanastoon ja ota termit haltuun!


Haluatko parantaa asiakaskokemusta sisällönhallinnan avulla? Lataa ilmainen opas monikanavaisen sisällönhallinnan valintaan. Yli 60 sivua tiukkaa käytännönläheistä asiaa business casesta arkkitehtuurimalleihin.

Lataa nyt


Tuija Riekkinen

Kirjoittaja on Talent Base Oy:n johtava konsultti ja digitaalisuuden työmuurahainen. Mistä hän puhuu, sitä hän myös osaa tehdä. Hänellä on osaamista ja kokemusta digitaalisuuden koko ketjusta. Parhaimmillaan hän on roolissa, joka yhdistää liiketoiminnan ja IT-maailman.

Katso profiilini


Olen Talent Basen markkinointiviestinnän asiantuntija. Urani on edennyt perinteisen median ja kustannustoimittamisen kautta yritysviestintään. Suhtaudun intohimoisesti hyvään sisältöön ja toimin Talent Basella sisällöntuottajana sekä markkinoinnin ja viestinnän suunnittelijana.

Katso profiilini

Pidätkö lukemastasi? Tilaa blogitekstimme meiliisi.