‹ Referenssit

Kilpailuetua sisällönhallinnan parhailla käytännöillä

  • Sisällönhallinta

Yhteishyvä uudistui kotisivusta monikanavaiseksi sisältöpalveluksi Talent Basen avulla.

Digitaalinen Yhteishyvä uudistettiin vuonna 2018. Palvelu-uudistuksessa ikoninen Yhteishyvä lähti hakemaan erittäin kilpaillulle digitaaliselle sisällölle, reseptille, kilpailuetua sisällön kuratoinnista, tekoälystä ja monikanavaisuudesta.

Talent Basen vankan sisällönhallinnan osaamisen ja sisältömarkkinoinnin tuntemuksen avulla yksittäiset vaatimukset ja käyttöliittymän kiteytykset jalostettiin kokonaiskonseptiksi, jolla sisällöstä tehtiin aidosti monikanavaista ja uusitusta Yhteishyva.fi -sivustosta sen ensimmäisen hyödyntäjä.

Näin saateltiin maailmaan jotain perinteistä kotisivu-uudistusta laajempaa – monikanavainen Yhteishyvä.

– Talent Basen avulla Yhteishyvän sisältöpalvelun perusta ja sisältömalli suunniteltiin pieteetillä ja tulevaisuuden käyttötapauksia ennakoiden. Tämä mahdollistaa aidosti monikanavaisen sisällönjakelun ja antaa meille kilpailuetua todella kilpaillulla markkinalla, sanoo uudistuksen liiketoimintavastuullisena toiminut kehityspäällikkö Anni Vanamo SOK Mediasta.

Peiton ja sitoutumisen positiivinen kierre

Sisältömarkkinoijan tärkeitä KPI-mittareita ovat peitto, sitoutuminen ja konversio. Ilman peittoa on vaikeaa saavuttaa sitoutumista ja, kiitos Facebookin algoritmien, ilman sitoutumista on vaikeaa saavuttaa peittoa; peukutetut ja kommentoidut sisällöt nousevat uutisvirtaan paremmin kuin vähän reaktioita keräävät postaukset.

Vuoden 2018 aikana Yhteishyvän digitoimitus saavutti ahkeralla some-toimittamisella lähes ilmiömäisen kansansuosion Facebookissa. Harvan kaupallisen tahon brändin postausten alla käydään niin innostunutta ja sydämellistä keskustelua kuin Yhteishyvän.

– Pidämme sitä merkkinä siitä, että Yhteishyvä on brändinä pidetty ja luotettu, sanoo Anni Vanamo.

Peiton ja sitoutumisen positiiviseen kierteeseen haluttiin lyödä lisää löylyä ja tärkeimmiksi keinoiksi valikoituivat uusien, jopa niche-kohderyhmien tavoittaminen inbound- ja outbound-markkinoinnilla sekä monikanavainen jakelu eli peiton laajentaminen S-Ryhmän omalla digitaalisella ekosysteemillä.

Tehokas operointi vapauttaa aikaa monikanavaisuuden kehittämiseen

Yhteishyvän vuosien saatossa julkaisemat reseptit ovat ajatonta sisältöä, johon digitaalisessa markkinoinnissa viitataan termillä ikivihreä.

Tämä arvokas sisältö oli kuitenkin aikojen saatossa hautautunut sivuston syövereihin. Yhteishyvässä ymmärrettiin, että näitä sisältöjä kuratoimalla pystyttiin luomaan niin nykyisille kuin uusille kohderyhmille upeita sisältöelämyksiä sekä Yhteishyva.fi .-sivustolle että muihin S-ryhmän verkkopalveluihin.

Koska Yhteishyva.fi on vain yksi kanava sisällölle, haluttiin lisäksi varmistaa, että kuratointi hoituu tehokkaasti ja mahdollisimman pitkälle automatisoidusti. Näin aikaa riittäisi muuhunkin kuin sisältömassan pöyhimiseen.

Yhteishyvän verkkopalveluun suunniteltiin monimuotoisia ja visuaalisia elementtejä, joiden avulla käyttäjien tarpeeseen, ajankohtaan tai suosittuun teemaan kuratoidut sisällöt esitellään herkullisesti ja houkuttelevasti. Konseptin yksi johtavista mantroista olikin, että sivustoa selatetessa pitää tulla nälkä! Talent Basen kokonaiskonseptiosaamisen ansiosta kuratointi on nyt kuusi kertaa nopeampaa kuin ennen.

Kuratointitarpeen vuoksi Yhteishyvässä panostettiin sisällön metadatamalliin. Yhteishyvän tuottaja Noora Suvanto hautautui keittokirjapinon ja muun inspiraatiomateriaalin taakse työstämään Talent Basen ohjauksessa monipuolista metadatamallia, joka migraation yhteydessä vietiin tinkimättömällä tarkkuudella olemassa olevaan sisältöön.

Yksittäisen kuratoidun kokonaisuuden tekeminen onnistuu nyt noin kuusi kertaa nopeammin kuin ennen uudistusta.

Metadatalla sisältöihin saatiin runsaasti määrämuotoista semantiikkaa, jota myös tietokone ymmärtää. Tämä, yhdistettynä kuratointia silmällä pitäen mietittyyn sisältömalliin sekä sivustonhallintaan konseptoituihin toiminnallisuuksiin, mahdollisti äärimmäisen tehokkaan kuratointiprosessin.

Yksittäisen kuratoidun kokonaisuuden tekeminen onnistuu nyt noin kuusi kertaa nopeammin kuin ennen uudistusta.

Kahden tuottajan viikoittaiseen työpanokseen suhteutettuna tehostettu kuratointi vapautti tuottajille kokonaisen päivän viikossa digitaalisen Yhteishyvän kehittämistehtäviin: mittaamiseen, optimointiin, sisällöntuotantoon, asiakaskokemuksen parantamiseen sekä uusien jakelukanavien kehittämiseen.

Kehitykseen panostettu aika tuo vuositasolla mittavan etumatkan kisassa muita reseptintuottajia vastaan.

Palvelun metadataa hyödynnetään sivustolla monella tavalla. Talent Base ohjasi metadatamallin suunnittelua sekä sen implementointia järjestelmään.

Metadatalla kiistaton rooli peiton kasvussa ja kohdentamisen osuvuudessa

Kuratointi suosituille hakusanoille on kaiken muun hakukoneoptimoinnin lisäksi auttanut Yhteishyvää parantamaan hakukonenäkyvyyttään jopa kaksinumeroisella prosentilla sekä mahdollistanut uusien kohderyhmien löytämisen tarkasti kohdennetun some-mainonnan avulla.

S-Ryhmän muut digitaaliset palvelut voivat hyödyntää Yhteishyvän reseptiikkaa lisäarvosisältönä rajapinnan kautta. Metadatalla rikastaminen mahdollistaa sisältöjen kuratoinnin asiakkaan kannalta olennaisiin asiayhteyksiin myös Yhteishyvän oman domainin ulkopuolella.

Lisäbonuksena huolellinen sisällön luokittelu on jo mahdollistanut sitoutumisen mittareita jatkuvasti parantavan, tekoälyä hyödyntävän reseptisuosittelun sekä monia muita automaattisen kuratoinnin konsepteja, joiden lisääminen sivustolle parantaa entisestään asiakaskokemusta ja operatiivista tehokkuutta.

Yhteishyvässä uudistettiin rohkeasti reseptin tuttua konventiota. Käyttäjät ihastuivat uuteen tapaan esittää resepti, koska ratkaisu parantaa käyttäjäkokemusta erityisesti mobiilissa. Reseptiä ei tarvitse selata ylös ja alas, koska tarvittavat raaka-aineet toistetaan ohjeen yhteydessä. Talent Base auttoi Yhteishyvää uudistamaan reseptin tietomallin siten, että käyttökokemuksen uudistus oli mahdollista.

Vieraile palvelussa: http://yhteishyva.fi

Palvelun sisällön- ja sivustonhallinnan konsepti, monikanavainen sisältömalli sekä uudistuksen läpivienti PO:n roolissa: Talent Base

Palvelun tekninen toteutus ja visuaalinen ilme: Nitor